De eerst week...

7 december 2016 - Oranjestad, Aruba

6 dagen achter de rug op de SEH. Begin al een beetje ingewerkt te raken, kan mijn eigen patiënten doen (maar eigenlijk heeft niemand een eigen patiënt), de weg in het ziekenhuis ken ik een beetje, de meest SEH-artsen ken ik ondertussen wel evenals het andere SEH-personeel. Verder kom ik hier allerlei patiënten tegen: locals, toeristen, rijken, armen, zieken, huisartsenpatiënten, spaans-taligen, engelstaligen, nederlandstaligen, papiaments, duits etc. Deze week kon ik gelukkig een assistent nog helpen met vertalen en tegelijkertijd mijn duits meer ophalen. En ik heb ondertussen ook een gratis cursus Spaans gevonden http://www.nocomprendo.es/online_cursus_spaans/hol/). En vanavond hoorde ik dat je ook via het ziekenhuis een cursus Papiaments kan doen: in januari me maar eens aanmelden :)

En wat kan ik verder zeggen van het werk op de SEH: het is net of ik 20 jaar terug ben in de tijd, bij "ons" op de "oude" SEH (toen nog EH&AO, eerste hulp en acute opname). Heel vergelijkbaar met toen: de afdeling staat op "instorten", alles mag wel wat gemoderniseerd worden, er wordt nog volop met papieren statussen gewerkt (die dus ook regelmatig zoek zijn en ergens op een kamer zijn blijven liggen) en alle statussen op de desk (of plank) laten zien of het druk is. Kortom: een stukje nostalgie maakt zich meester van mij. En zelfs de verpleegkundigen lijken op de verpleegkundigen bij "ons": van een aantal verpleegkundigen van de SEH van het CZE lijkt hier wel een dubbelganger te lopen! En de sfeer is gezellig en ontspannen. Veel contact met andere "uitzendkrachten". Ondertussen, heb ik gemerkt, wordt er ook wel wat gemopperd, maar eigenlijk stoort mij dat niet eens. Hoort een beetje bij de sfeer. En vandaag heb ik, net als veel andere verpleegkundigen, mijn kerstpakket weggegeven (volgens mij had ik er niet eens recht op): een grote kip en een grote ham, bij elkaar zo'n 3 kilo vlees!! Blijkbaar is dit het jaarlijkse kerstpakket van het ziekenhuis. Maar de meesten van ons hebben dat weggeven en verdeeld onder de "armen".  Het werktempo hier is goed vol te houden: er wordt  flink doorgewerkt, met tijden is het harstikke druk (deze week 40 patiënten op de SEH geweest tijdens de nachtdienst) maar ik kan het goed bijhouden :)

Dus mijn eerste week zit erop en ik heb nu 2 dagen vakantie:) Denk dat ik wat ga snorkelen. Trouwens deze week ook een mooi zwembad gevonden: Aqua Windy's, vlak bij het ziekenhuis. IMG_3030

Heerlijk zwembad, heb gelijk maar een maandabonnement genomen. Kan ik ook nog wat aan mijn conditie doen.

1. Monique:
    8 december 2016