Bonaire

4 februari 2017 - Kralendijk, Nederlandse Antillen

ENa 2 maanden op Aruba te hebben gewerkt, toe aan vakantie :) En dus een weekje naar Bonaire. Na wat vertraging  (op Curaçao), omdat Insel Air blijkbaar in de financiële problemen zit, toch goed aangekomen op Bonaire.

IMG_3626

Daar even een taxi moeten regelen om naar mijn appartement te gaan. De taxichauffeuse was een heel aardige Nederlandse dame, die ook ooit in de verpleging had gewerkt. Maar door artritis ander werk moest gaan zoeken. Tenslotte op Bonaire terecht gekomen waar ze ondermeer een taxi-bedrijf runt. En vroeger had ze ook veel gedoken. Dus onderweg naar mijn appartement vertelde ze me over verschillende leuke duikstekken op Bonaire, ondermeer "1000 steps" en "Alice in Wonderland". Aangekomen op mijn appartementen-complex wordt ik verwelkomd door een Nederlander. Hij liet mij het appartement zien en mijn auto die reeds klaar stond. Het appartementen-complex is zondermeer "sjiek" te noemen.

IMG_3646   IMG_3647

En mijn pick-up stond ook al klaar:

P1013337

Na aankomst meteen maar contact gelegd met een duikschool (http://www.divefriendsbonaire.com) en daarna toch even tijd gevonden om even te snorkelen bij "1000 steps". Wat direct opvalt op Bonaire: een heel stuk rustiger dan op Aruba. Aangenaam rustig. De wegen zijn over het algemeen ook wat minder onderhouden, het Nederlands is de voertaal. Je komt hier veel Nederlandse mensen tegen. De volgende dag heb ik 2 duiken gehad en daarmee mijn brevet "Padi Shore Divers" gehaald. Dus weet ik nu waar ik op moet letten bij kantduiken (voor zover ik dat niet wist). Iedere duiker (en snorkelaar) moet trouwens verplicht een tag kopen (25 dollar) om bij te dragen bij het onderhoud van het Bonaire Marine Park: hiertoe behoren alle kusten van Bonaire. Het is dus een groot, beschermd, natuurpark. Je zult er dan ook geen jetski's en dergelijke zien.  De tag moet tijdens het duiken (en snorkelen) zichtbaar gedragen worden. De komende dagen wil ik nog verschillende duiken maken hier op Bonaire: bootfuiken, een nachtduik en natuurlijk naar Klein Bonaire. Tijdens de eerste duiken heb ik trouwens al enkele zeeschildpadden en een schooltje dolfijnen gezien!! Super!!