Bon Bini

20 december 2016 - Mangel Halto, Aruba

Vandaag een redelijk enerverende dag gehad in het ziekenhuis. Begin al aardig mijn draai te vinden. En kreeg nog een compliment van een leerling voor mijn begeleiding!! Ook altijd leuk om te horen.

Vandaag moest ik ook mijn appartement bij Quality Appartments verlaten. Ik had gisteren al contact met de man van Hellen gehad dat ik vandaag zou komen. Alleen was er nog niets over het tijdstip afgesproken. Dat bleek nog niet zo gemakkelijk. Want ik wilde vandaag ook graag, met enkele collega's, naar het Bon Bini Festival in Oranjestad. Dit is een kleine happening die elke dinsdag plaats vindt tussen 18.30-21.00 uur bij Fort Zoutman (het oudste gebouw van Oranjestad). Het is een soort van welkom voor alle nieuwkomers op Aruba. Gelukkig was Hellen nog op tijd thuis, dus kon ik op tijd mijn appartement uit, snel naar Bubali rijden, daar snel wat spullen in mijn kamer gooien en vervolgens door naar Oranjestad.

Mijn auto ergens (gratis) geparkeerd en toen om mijn gemak naar Fort Zoutman gelopen. Het festival stond op het punt van beginnen. Aanvankelijk leek het nog te gaan regenen, maar gelukkig viel dat mee. Voor de rest: een hele leuke happening. In korte tijd tijd maak je kennis met de cultuur van Aruba: muziek, dans, eten, verhalen, conversatie. We kregen zelf een beetje les in het Papiaments: vanaf 2007 een officiële taal, toegekend door de UN.

En we (enkele Nederlanders en veel Amerikaanse toeristen)  kregen ook te horen wat Aruba zo uniek maakt ("one happy island"): het zijn niet de stranden, niet het mooie weer maar de mensen!! Ondanks dat Aruba overwegend katholiek is, zijn er blijkbaar toch 12 andere gezindten!! Maar er is nooit ruzie, geen haat jegens elkaar. En blijkt ook uit de taal: de meeste Arubanen spreken naast Papiaments ook Nederlands en Engels. Er worden op Aruba 6 talen gesproken!! En de Arubanen maken van elk feest een groot feest: carnaval (op de brazilian way, sommige mensen sparen hier een heel jaar voor), pasen (met zijn allen een week op het strand kamperen), kerst, oud en nieuw. En tussendoor nog allerlei kleinere feesten of feestdagen. Eigenlijk vieren ze het hele jaar door feest!!  Daar wordt je wel happy van.

Na afloop van Bon Bini mijn nieuwe onderkomen maar eens opgezocht. Ik kwam in het donker aan, alle lampen uit. Buiten het huis kwam ik mijn medebewoner nog even tegen (ben zijn naam even vergeten) die me nog net uitlegde waar de schakelaar van de lamp zat. Hij werkt lange dagen als kok en is ook net een paar weken op het eiland. Hij blijft een paar maanden. Overigens een heel aardige gast. Heer en mevr. des huizes waren niet thuis ivm een kerstdiner. Dus zit ik hier nu lekker alleen in een vreemd huis. Mijn kamer is redelijk, niet overdreven maar goed te doen. En Hellen is de vriendelijkheid zelve. Ze zorgt blijkbaar goed voor haar gasten, volgens mijn medebewoner. Rondom het huis is het nu vrij donker (geen buitenverlichting) maar ook een stuk rustiger dan bij Quality. De eerste indruk valt in ieder niet tegen. De woonkamer en keuken zijn een beetje "huishouden van Jan Steen"- achtig, maar dat past mijn wel :) Dus komt goed.