de hospita

26 november 2016 - Oranjestad, Aruba

Vanavond kennis gemaakt met mijn toekomstige hospita. Vanaf 21 december ben ik niet meer welkom in Quality Appartments en ga ik dus "op kamers" bij haar. Had nog wel wat voeten in aarde om uit te vinden waar precies haar huis stond. Heeft wat appjes  heen en weer gekost, maar tenslotte heeft ze me naar haar huis geloodst: aan een onverharde weg, op een soort woonwagenkamp (maar dan zonder de woonwagens). Wel in de vrije natuur. En een vrijstaand huis. Helaas geen fitnessruimte of zwembad :) Maar blijkbaar krijgt ze zoveel aanvragen voor huurders dat ze samen met haar  man besloten heeft 5 "appartementen" in hun tuin te bouwen. Vanaf januari zijn die klaar en ik ben de eerste die mag kiezen in welk "appartement"  (een soort tuinhuisje:) ik wil verblijven. Voor de time being mag ik hun huis gewoon als het mijne beschouwen (woonkamer en keuken) omdat ze toch nooit thuis zijn ivm hun drukke banen. Vaak zijn ze pas laat thuis.

Hellen is een heel aardige, leuke, goed spraakzame mevr. Geen "big mama" . Ze woont er samen met haar man en haar zoontje (CeeJay). Haar dochter studeert al 2 jaar in Amsterdam en komt in december voor het eerst weer thuis. Daar verheugt ze zich erg op. Volgens Hellen heb ik wel een leuke tijd uitgekozen om op Aruba te verblijven: kerst op Aruba is duidelijk anders dan in Nederland, het nieuwjaar wordt op zijn Amerikaans gevierd (heel veel vuurwerk) en in januari en februari is er volop carnaval op Aruba. En ook pasen wordt uitbundig gevierd. Ben benieuwd. En volgens Hellen is Superfoods wel erg duur en is er ook een soort Lidl, met acceptabelere prijzen. En het bier dat ze speciaal voor Aruba op de markt gebracht hebben heet "Amstel Bright" (met een vleugje citroen, dus ik denk een soort radler)

Verder vindt Hellen dat Aruba de laatste steeds warmer is geworden. In december is de temperatuur aangenaam, vanaf januari wordt het blijkbaar zeer warm tot heet. En er werd mij (door mevr. en dhr.) aangeraden om tussen 12.00 en 15.00 toch vooral uit de zon te blijven. Hij staat dan loodrecht aan de hemel.

Al met al lekker gekletst. Toen ik weer naar huis ging was het al compleet donker. Das toch even wennen met weinig tot geen straatverlichting maar wel veel auto's op de weg. Maar ook dat zal wennen.